Saturday, March 12, 2016

Dalam misi untuk mempopularkan mahogani / Tunjuk Langit



Pokok mahogani menyediakan naungan, tumbuh cepat, kaunter hakisan tanah, tidak merosakkan jalan raya berturap dan digunakan untuk membuat perabot (dan gitar).
Benih mahogani yang (Swietenia macrophylla) pokok melambung ke tanah dalam ciri "helikopter" fesyen menaburkan kuman idea dalam fikiran Bangalorean a. Sejak itu, S.R.N. Murthy, seorang peguam bela di Mahkamah Tinggi Karnataka, telah menjadikan misi itu untuk mempopularkan spesies pokok. Dia boleh dilihat mengumpul benih mahogani di seluruh bandar.
Selain pelbagai faedah lain, pokok itu, dia mendapati, mempunyai nilai komersial yang tinggi. Pokok ini boleh dituai, dan, bergantung kepada ruang, boleh dijual untuk Rs. 10,000 atau Rs. 20,000 selepas masing-masing lima atau 10 tahun.

Sebagai pokok yang memberikan keteduhan, tumbuh cepat, kaunter hakisan tanah, tidak merosakkan jalan raya berturap dan digunakan untuk membuat perabot (dan gitar), dia fikir ia boleh digalakkan. Satu perbincangan dengan Jabatan Hutan mendedahkan ia tidak mempunyai benih mahogani cukup. Untuk "merapatkan jurang ini," Encik Murthy mula mengumpul benih mahogani dan memberikan anak pokok itu.

Dalam dekad yang lalu, beliau menyampaikan lapan anak pokok lakh di beberapa daerah di negeri ini. Anak pokok telah diberikan kepada penduduk di kampung-kampung di Sringeri melalui persatuan penanam arecanut ', untuk tapak semaian Jabatan Hutan di Koppa, Chikkamagalur, Hariharpura, Kaggalipura, Tumakuru dan Ramanagaram, dan di Bengaluru ke taska di Universiti Bangalore dan di Hulimavu.

Sejak dua tahun lepas sahaja, dia mengumpul dua biji lakh mahogani dengan bantuan pelajar botani R.V. College wanita. Anak pokok telah diberikan untuk projek-projek perhutanan dan penghutanan sosial sekolah-sekolah dan kolej.



Encik Murthy berkata ia adalah malang bahawa benih mahogani telah diimport dari negara-negara Asia Tenggara, Sri Lanka dan Afrika. Pada masa benih sampai ke sini, mereka menjadi tua dan hanya 30 peratus daripada mereka bercambah. Tetapi 70 peratus daripada benih dikumpulkan di Bengaluru bercambah, katanya.

Timbalan Konservator Hutan, Lembaga Kemajuan Lake, B. Venkatesh berkata jabatan itu telah menaikkan benih mahogani pada skala besar untuk perhutanan sosial sejak 20 tahun yang lalu.
"Encik. Murthy telah mengumpul biji dan memberikan anak pokok, yang baik untuk biodiversiti. Perkara yang sama boleh dilakukan untuk banyak pokok-pokok yang lain, "katanya.



Encik Murthy akan mula berjalan kaki dari Rameswaram di Tamil Nadu ke Varanasi, Uttar Pradesh, dan mengedarkan benih mahogani di sepanjang jalan untuk mempopularkan spesies pokok Mahogani.


No comments:

Post a Comment