Friday, September 15, 2017

Manfaat Terbaik Saponin dalam Biji Buah Tunjuk Langit / Benih Mahoni



Saponin adalah glukosida yang membentuk busa sabun apabila dicampur dengan air. Ia adalah sabun semula jadi yang berasal dari tumbuh-tumbuhan dan dikenali sebagai sifat hipoglikemik apabila digunakan secara lisan. Kandungan saponin buah langit menjadikan buah ini ubat semula jadi yang mujarab bagi orang-orang dengan diabetes mellitus. Walaupun saponin adalah sabun, ia tidak akan menyebabkan kesan beracun kepada haiwan berdarah panas apabila ditelan. Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Smith et al dari Ekiti State University, Nigeria, dan diterbitkan dalam Journal of Drug Delivery & Therapeutics, kesan hipoglikemik saponin lebih kuat daripada ubat antidiabetic generik, terutama metformin. Oleh itu, adalah wajar bagi kita untuk membuat kesimpulan bahawa menggunakan benih mahogani untuk rawatan diabetes adalah salah satu cara semula jadi terbaik untuk mengekalkan tahap gula dalam darah.

Selain membantu pesakit kencing manis melawan kencing manis mereka, kandungan saponin buah langit juga menawarkan faedah berikut.

Penyelidikan yang diterbitkan oleh National Institutes of Health menunjukkan bahawa saponin mempunyai kesan anti-alergen dan antihistamin, menjadikannya suatu ubat yang kuat untuk pelbagai masalah kesihatan yang berkaitan dengan alahan, terutama asma.

Penyelidikan juga menunjukkan bahawa saponin dapat dengan berkesan mengatasi disfungsi ereksi, terutama yang berkaitan dengan diabetes. Eksperimen pada tikus telah menunjukkan bahawa pentadbiran dos tinggi saponin kepada tikus berjaya meningkatkan nisbah tekanan intracavernous mereka. Ramai herba yang mengandungi saponin, terutamanya ginseng, telah digunakan secara rutin oleh lelaki untuk meningkatkan keabsahan mereka.

No comments:

Post a Comment