Friday, September 15, 2017

Terdapat juga banyak manfaat lain dari benih / biji tunjuk langit yang mungkin mengejutkan anda.

Biji mahoni (biji benih langit / Xiang Tian Guo) bukan sekadar benih buah. Malah, benih mempunyai banyak manfaat kesihatan apabila dimakan. Buah langit adalah buah pokok Mahogany (Swietenia macrophylla) sendiri boleh didapati dengan mudah di semua kawasan tropika termasuk Asia (Singapura, Malaysia, Indonesia), Amerika Selatan, Amerika Tengah dan Caribbean. Manfaat kesihatan yang banyak yang diperoleh benih adalah kerana benih mengandungi sejumlah besar flavonoid dan saponin. Merawat peredaran darah tersumbat juga boleh diuruskan dengan bantuan dari benih pokok mahoni. Terdapat juga banyak manfaat lain dari benih yang mungkin mengejutkan anda.

Rawat Sembelit

Mari kita mulakan dengan manfaat kecil pertama benih buah langit. Benih ini terbukti berkesan untuk sembelit dan pencernaan yang lebih baik. Daripada mengambil ubat kimia, benih ini adalah berkesan dan ia tidak mempunyai sebarang kesan sampingan. Jika anda boleh mendapatkan buah mahoni, hanya mash buah dan campurkan dengan air suam. Kacau sehingga dikombinasikan sebelum diminum. Ulangkan sekurang-kurangnya dua kali sehari selama beberapa hari sehingga anda melihat peningkatan. Biasanya ia menunjukkan peningkatan dalam masa dua hari sahaja.

Meningkatkan Selera Anda

Manfaat kesihatan seterusnya meningkatkan selera makan terutama apabila anda baru pulih dari beberapa penyakit. Mengembalikan selera anda adalah penting untuk mengekalkan kesihatan anda. Dan benih mahogany selalu memberikan anda tangan. Anda hanya perlu makan satu biji setiap hari. Dos ini cukup untuk membantu anda mendapatkan selera makan dalam masa beberapa hari sahaja.

Kawalan Gula Darah

Benih ini juga telah terbukti berkesan dalam menurunkan paras gula darah terutama jika anda menderita diabetes. Apa yang anda perlu lakukan adalah mengikuti arahan. Dapatkan ½ serbuk biji mahogany sudu dan campurkan dengan bahan suam. Campurkan ia sehingga digabungkan dengan baik. Kemudian, masukkan campuran 3 kali sehari sebelum makan. Ini akan mengurangkan dan menstabilkan gula darah anda. Terima kasih kepada bahan saponinnya pula.

Rawat Dingin dan Demam

Biji Mahogany juga dikenali untuk merawat demam dan selsema. Buah langit ini cara makan untuk merawat sejuk dan demam sangat mudah. Apa yang anda perlu lakukan ialah mencampurkan ½ sudu teh benih serbuk mahoni dan ¼ cawan air dan satu sudu madu untuk rasa. Ia disyorkan untuk minum teh semasa ia masih hangat. Ulanglah di leasy 2 hingga 3 kali setiap hari untuk hasil yang terbaik.

 Rawat Rheumatism dan Ezcema

Menggunakan benih mahogani sebagai ubat untuk eksim dan Reumatik juga merupakan satu lagi idea yang sangat baik. Resipi untuk penawar ini agak mudah. Anda hanya memerlukan tiga perkara, satu sudu madu, ½ cawan air suam dan ½ sudu teh bubuk bubuk. Lebih baik meminumnya sebaik sahaja anda membuatnya. Ulangi tabiat ini tiga kali setiap hari dan pantau keadaan anda.

Kesakitan haid

Manfaat kesihatan lain dari benih adalah untuk melegakan kesakitan semasa haid. Penyelesaian ini telah terbukti berkesan. Anda tidak perlu berbuat apa-apa dengan biji benih. Anda hanya perlu memakan buah mahoni pada permulaan kitaran haid anda. Melalui penggunaan biasa, anda juga akan mengetahui bahawa benih dapat mengurangkan kesakitan haid.

Mencegah Kanser Kolon

Salah satu perkara paling menakutkan dalam hidup semua orang adalah mendengar perkataan kanser untuk doktor. Pesakit dengan kanser sebenarnya mempunyai potensi untuk sepenuhnya sembuh termasuk mereka yang menderita kanser Kolon. Nama kanser kolon mungkin menakutkan tetapi ia sebenarnya boleh dicegah dengan pengambilan benih mahogani secara berkala. Ini boleh berlaku kerana biji mahoni mempunyai kebolehan anti-radang yang sangat baik.

Meningkatkan Kesuburan

Sekiranya anda seorang wanita dan menanti kehamilan, cubalah memasukkan benih mahoni ke dalam kehidupan harian anda. Benih ini terbukti berkesan dalam meningkatkan kesuburan wanita. Oleh itu, ambil ubat herba ini bersama dengan preskripsi doktor anda untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

Hipertensi

Bagi orang yang mempunyai tekanan darah tinggi, benih ini bermanfaat untuk membantu merawat gejala hipertensi. Apa yang perlu anda lakukan adalah menambah biji benih mahogany 8 gram yang baru saja disedut menjadi 2 gelas air panas. Biarkan minuman itu menjadi sejuk, saring dan minum dua kali pada waktu pagi dan petang.

No comments:

Post a Comment